Kompetensförsörjningen är en avgörande fråga för verkstadsindustrin. Om Sverige ska vara ett framgångsrikt industriland även i framtiden måste kommande pensionsavgångar kunna täckas upp.
Teknikföretagen ser gärna att fler kvinnor söker sig till industrin, dels för att öka mångfalden, dels för att klara kompetensförsörjningen.
På Teknikföretagen tror man att representation i visuell kommunikation och media är en viktig pusselbit för att fler ska känna sig attraherade av industrin.
Branschorganisationen har genom åren tagit flera initiativ med att försöka vända förutfattade meningar om industrin för att på så sätt få fler unga att attraheras av den.
2019 sjösattes Bredda bilden. Det är en gratis bildbank där kvinnor som arbetar som ingenjörer och tekniker inom teknik– och verkstadsindustrin tar plats. I början av februari i år lanserades Nya Bredda bilden. På branschorganisation anser man att bildbanken behövde förnyas, denna gång har tre kvinnliga fotografer fått sätta sin prägel.
Bredda bilden är ett mycket effektivt sätt att synliggöra kvinnor inom teknikbranschen och belysa bildens makt.
Bilderna visar kvinnor som arbetar inom teknikindustrin eller studerar på en teknisk utbildning.
Fotografierna är tagna på Mälardalens Tekniska Gymnasium i Södertälje och på Ericsson i Kista. Bilderna är fria att användas av media och organisationer i syfte att uppdatera mediers stereotypa bild av industrin.
Helt klart behöver medier i vårt land en aktualiserad bild av verkstadsindustrin, här är några exempel. När medieföretag visar genrebilder från industrin kan det vara en svetsare som står på huk och svetsar, eller så är det en arbetare som slipar där det stänker riktigt ordentligt med glödande partiklar från materialet.
Om tv visar robotsvetsning är det från ett storföretag. Att visa automatiserad svetsning, från ett litet eller medelstort svenskt verkstadsföretag, verkar vara omöjligt för tv och tidningar.
Låt oss hoppas att Teknikföretagens initiativ leder till att fler inom media, och även samhället i stort, får upp ögonen för hur det ser ut i verkstadsindustrin.
När man i framtiden ser ett nyhetsinslag på tv om verkstadsindustrin hoppas jag att det visas en kvinnlig cnc-operatör som arbetar vid en fleroperationsmaskin.
Tv-tittarna ser också att det är rent och snyggt på golvet.
Upprepas liknande bilder gång på gång, inte enbart på tv utan även i dagstidningar och på sociala medier går budskapet hem. Unga ser en modern industri där människor arbetar vid högteknologiska verktygsmaskiner.
Jag är då övertygad om att många fler unga skulle tänka ”i denna toppmoderna industri vill jag gärna jobba”.