Verkstadstidningen
    Facebook Twitter Instagram
    Verkstadstidningen Verkstadstidningen
    Prenumerera på vårt
    nyhetsbrev
    • Hem
    • Annonsera
    • Prenumerera
    • Om Verkstadstidningen
    • Kontakta oss
    • Tidigare utgåvor
    Verkstadstidningen
    Hem » Ledaren nr 9 2017

    Ledaren nr 9 2017

    2017-10-04
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Allting går att sälja med effektiv reklam

    Svensk Industriförening, Sinf, presenterar med jämna mellanrum Underleverantörsbarometern.
    I den mäter Sinf kontinuerligt stämningen bland de mindre och medelstora underleverantörerna till storföretag.  

    I augusti kom den senaste Barometern. Där kunde man läsa att det råder full fart i såväl försäljning som produktion hos svenska underleverantörer.

    Två av tre underleverantörer, 64 procent, ökar omsättningen och 58 procent förväntar fortsatt ökad orderingång under innevarande kvartal.

    Därtill upplever 92 procent att det är någon form av högkonjunktur och ett stort antal svenska underleverantörer vill nyanställa. Det finns bara ett problem – det saknas arbetskraft. Det är så illa att bristen på utbildad arbetskraft hotar underleverantörernas tillväxt.

    En anledning till att det saknas arbetskraft är att för få ungdomar kommer ut från gymnasieskolorna redo för en framtid inom verkstadsindustrin. Svensk verkstadsindustri lider av ett utbildningssystem som inte har levererat på många år.

    Det handlar om att intressera ungdomar för yrken inom verkstadsindustrin.

    Ett lyckat exempel är Jönköping där man hade problem med att locka elever till industritekniska programmet (IN) på Bäckadalsgymnasiet.

    Inför läsåret 2013/14 var det så få sökande att kommunpolitikerna lade utbildningen för årskurs 1 i malpåse under ett år. Kommunen sköt dock till medel och projektanställde en marknadsförare som lanserade IN-programmet.

    Marknadsföraren riktade in sina aktiviteter mot niondeklassare.

    De besökte IN-programmet på Bäckadalsgymnasiet och fick inblick i bland annat vad en cnc-maskin är för något och vad en maskinoperatör gör.

    Niondeklassarna besökte även några av regionens verkstadsföretag och fick möjlighet att se att denna industri inte är smutsig och tråkig, utan till stora delar består av kunskapsintensiva jobb. Marknadsföringen gav resultat och läsåret efter fick de ihop tillräckligt många elever för att kunna starta årskurs 1 igen.

    Läsåret 2014/15 var det 45 elever på IN-programmet, då förstås utan årskurs 2. Detta läsår går 50 elever på IN-programmet fördelade i årskurs 1, 2 och 3.

    Det går att förändra, bara man gör slag i saken. Fler kommuner i samarbete med ortens företag kan göra likadant som Jönköping gjorde.

    Det gäller att agera i tid så att inte bristen på kvalificerad arbetskraft blir allt för akut i framtiden.

    En välmående verkstadsindustri är av allra högsta betydelse för välfärden i vårt land.

    Per Sjögren

    Chefredaktör

    (Visited 1 times, 1 visits today)
    Per Sjögren

    Relaterade artiklar

    Ledaren nr 12 2022

    Ledare 2022-12-13

    Ledaren nr 1-2 2015

    Ledare 2015-01-01

    Ledaren nr 3 2015

    Ledare 2016-06-07

    Ledaren nr 11 2022

    Ledare 2022-11-17
    Hannover Messe

    Verkstadstidningen
    Box 2082
    169 02 Solna
    08-514 934 00

    Besöksadress
    Vretenvägen 6
    171 54 Solna

    Chefredaktör
    Per Sjögren
    08-514 934 06
    per.sjogren@vtf.se

    (Visited 1 times, 1 visits today)
    Få nyheter i mailen
      © 2023 Verkstadstidningen

      Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.