Ett klockrent exempel på industri 4.0
Nyligen genomfördes mässan Metav i Düsseldorf. Förutom nyheter på maskinsidan bjöd mässan även på överraskningen att den tyska satsningen industri 4.0 inte alls stod i centrum som vid tidigare mässor. Det fanns en speciell avdelning på Metav som marknadsförde industri 4.0, men enligt vår utsände var den tämligen öde.
Det finns flera förklaringar till varför verkstadsrepresentanter i hög utsträckning inte verkar bry sig om industri 4.0 – så här sa vd:n för ett företag i södra Sverige till mig ”jag ser inte kundnyttan med digitaliseringen”.
Vd:n är inte ensam om att tycka så. Många inom verkstadsindustrin ställer sig frågande om digitaliseringen verkligen är lösningen på att effektivisera produktionen vid deras företag.
De som till vardags driver verkstäder där avancerade verktygsmaskiner är vanligt förekommande ställer sig avvaktande till digitaliseringen, helt enkelt därför att kundnyttan många gånger är oklar för dem.
Det har under årens lopp förekommit flera otydligheter (flum på ren svenska) när det gäller digitalisering. Många, det kan vara representanter för industrin, journalister eller politiker, talar vitt och brett om betydelsen av industri 4.0 och hur digitaliseringen kommer att revolutionera tillverkningen.
Digitaliseringen är ett produktivitetsverktyg. Men för att den ska kunna slå väl ut bland företagen inom verkstadsindustrin bör man i högre utsträckning än idag förklara kundnyttan med digitaliseringen. Ett klockrent exempel när det gäller kundnyttan är it-lösningen appCom som har utvecklats av Comara GmbH.
Med appCom, som kan liknas vid ett produktionsuppföljningssystem, får man en total överblick över produktionen på ett företag.
Comaras it-lösning möjliggör en produktivitetsökning på hela produktionen vid ett företag på sju procent, det enligt företrädare för Walter. Comara är så intressant att den tyska verktygstillverkaren förra hösten köpte företaget.
Tomas Mainert, vd för dotterbolaget Walter Norden, anser att appCom är det närmaste han sett komma industri 4.0. Så här förklarade han för mig ”Det är först när man kan använda produkter rörande produktion som vi kan börja prata om kundnyttan och fördelen med industri 4.0 och digitaliseringen”.
På sidan 26 kan du läsa artikeln om Walter Norden.
Per Sjögren