Close Menu
Verkstadstidningen
    Facebook X (Twitter) Instagram
    VerkstadstidningenVerkstadstidningen
    • Hem
    • Annonsera
    • Prenumerera
    • Företagens Webbsida
    • Om Verkstadstidningen
    • Kontakta oss
    • Tidigare utgåvor
    Verkstadstidningen
    Hem » Ledaren nr 6 2019
    Foto: Mano Davar

    Ledaren nr 6 2019

    2019-06-13
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Det är viktigt att kunna förklara kundnyttan med industri 4.0

    Det förekommer många oklarheter när det gäller industri 4.0 och digitaliseringen. Många gånger kan det vara svårt för verkstadsrepresentanter att hitta exempel där kundnyttan presenteras.
    På många internationella mässor demonstreras exempel på industri 4.0. Det är alla möjliga tillämpningar med grafiska bilder över produktionsdata och simuleringar av olika processer, med mera. Men när det kommer till hur dessa tillämpningar effektiviserar processerna som de ska styra, blir svaren från de som säljer produkterna oftast lite mer svävande.
    Det är fortfarande många inom industrin som ställer sig frågande om digitaliseringen verkligen är lösningen för att effektivisera produktionen vid deras företag.

    Mot den bakgrunden är det viktigt att kunna förklara kundnyttan med digitaliseringen. Så att verkstadens representanter själva kan se vinsten med att tillämpa industri 4.0, vilket är precis vad Ravema har gjort.
    Ravema har utvecklat konceptet Ravema 4.0 som syftar till att förklara kundnyttan med industri 4.0. Under Värnamo Industriexpo (som genomfördes i maj) demonstrerade Ravema flera exempel på fördelen med digitaliseringen.
    Samtliga verktygsmaskiner i Ravemas hall var uppkopplade mot Mazaks uppföljningssystem Smooth Monitor AX. Systemet innebär att en maskinoperatör har en mycket bra överblick på sin verktygsmaskin.
    Med Smooth Monitor AX får man bland annat information och analyser angående statusen på en verktygsmaskin. Det kan handla om skärkraftövervakning, hur mycket spindeln har snurrat, med mera.
    Med Smooth Monitor AX går det även att koppla ihop flera verktygsmaskiner (även andra märken än Mazak) i ett nätverk. Genom att sammanställa och analysera flera maskiners driftsresultat kan den övergripande produktiviteten på en verkstad höjas.

    Digitaliseringen är ett produktivitetsverktyg. För att den ska kunna slå väl ut bland företag inom verkstadsindustrin bör man i högre utsträckning än idag kunna förklara kundnyttan med industri 4.0. Förklaras kundnyttan med industri 4.0 så blir verkstadens representanter med på noterna.
    Avslutningsvis önskar jag er alla en riktigt skön sommar. Vi ses i augusti.

    Per Sjögren

    (Visited 16 times, 1 visits today)
    Per Sjögren

      Relaterade artiklar

      AI har kommit för att stanna

      Ledare 2025-09-18

      I en 3D-skrivare har man total geometrisk frihet

      Ledare 2025-08-22

      Än mer tillförlitlig och effektiv mätning med AI

      Ledare 2025-04-23

      Automation stärker AB Sverige

      Ledare 2025-03-21

      Verkstadstidningen
      Box 2082
      169 02 Solna
      08-514 934 00

      Besöksadress
      Vretenvägen 6
      171 54 Solna

      Chefredaktör
      Per Sjögren
      08-514 934 06
      per.sjogren@vtf.se

      Få nyheter i mailen
        © 2025 Verkstadstidningen

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.