Nordic Road Safety (NRS) bestämde sig för att storsatsa på egen produktion i Sverige. Företaget byggde en helt ny verkstad på 1 200 kvadratmeter. Utöver det implementerades fem teknologier, bland annat rörlaser– och 2D–laserskärning samt kantpressning.
Den allt bättre säkerheten kring många av våra vägar och kunskapen och regelverket gällande detta har vi Nordic Road Safety att tacka för. Företaget, som ligger i Timrå, utvecklar och tillverkar vägräcken, mitträcken, broräcken och bullerskärmar. Deras produkter finns runt om i Norden och i Baltikum.
NRS grundades 2015. Från början var tanken att företaget skulle arbeta med produktutveckling av importerade räcken, främst från Kina.
–Vi köper fortfarande in det mesta idag, cirka 30 procent av vår volym tillverkar vi själva, säger Birger Larsson, styrelseordförande för Nordic Road Safety.
2021 startade NRS egen produktionen och det blev en storsatsning. Under sommaren detta år implementerades parallellt fem nya tekniker. Tre av teknikerna var från Trumpf, kantpressning, laser– och rörlaserskärning. De övriga två var fräsning och automatiserad svetsning genom investeringen i en fräsmaskin och en svetsrobot. Utöver detta har NRS även byggt en helt ny verkstad på 1 200 kvadratmeter.
Det som föranledde de stora investeringarna var att ledningen insåg att de kunde utföra produktionen bättre på egen hand i Sverige och samtidigt värna om miljön.
TruLaser Tube 7000 fiber är en högproduktiv maskin där förutom laserskärning av rör även kapning, håltagning och gängning kan utföras i en enda uppspänning.
Maximal råmateriallängd för automatisk insättning i NRS TruLaser Tube 7000-maskin är 9,2 meter. Maskinen lever upp till kravet på åtta meter rör ut samt kraven på att klara de tunga material som NRS hanterar. Maxeffekten i rörlasern är fyra kW så den klarar utan problem att skära grova tjocklekar.
Åke Larsson, produktionsansvarig och dessutom kusin med Birger, anser att TruLaser Tube 7000 är unik: –Rätt använd är den oslagbar.
Nordic Road Safety är relativt ensamma att utföra rörlaserskärning i sina trakter vilket gör att de är en mer nöjda med investeringen. Företaget har planer på att ta in mer legoarbeten att fördela i samtliga av deras maskiner men framför allt i rörlasern eftersom den är så produktiv.
I rörlaserskärmaskinen finns bland annat funktioner som tiltbart skärhuvud, BevelCut (fasskärning). Tack vare RapidCut, en funktion som innebär ökad produktivitet, går det att skära små konturer med mycket hög skärhastighet.
NRS investerade också i helt automatiserad in– och utlastning till rörlasern och har anpassat den efter egna behov, till exempel att bygga på med ett saxbord.
NRS utför en hel del jobb till sin egen maskinpark.
–Vi tillverkar till exempel många fixturer och gör även egna kantpressverktyg, säger Åke Larsson och fortsätter:
–Ibland handlar det om så få detaljer som vi ska tillverka i en serie och där konstruktionen är speciell, så vi tycker att det blir bättre för oss att ta fram verktygen själva.
Förutom rörlasern installerades även planlasern TruLaser 1030 fiber och kantpressen Trumpf TruBend 5320.
TruLaser 1030 fiber är, enligt Trumpf, en perfekt instegsmodell som är prisvärd och robust. Laserskärmaskinen har intuitiv manövrering och tar plåt i formatet 3000X1500 mm.
–Vi kan skära så mycket material som möjligt och slippa hantera restplåt, säger Åke Larsson.
Kantpressen TruBend 5320 kan bocka komplexa tunnplåtsdetaljer med hög vinkelnoggrannhet. Kantpresslängden är 4420 mm och fri höjd under stativet är 3680 mm.
Inlärningskurvan var med andra ord brant vid starten gällande kantpressen och styrsystemet. På NRS hade de i stort sett ingen erfarenhet alls. Det fanns ingen möjlighet att besöka företag titta på Trumpfmaskiner i produktion på grund av pandemin.
Trumpf erbjöd dem en riktigt bra live–demonstration av TruBend 5320 från huvudkontoret i Ditzingen i Tyskland.
–Att titta på filmer gav mycket, säger Åke Larsson.
Att det blev Trumpf som leverantör av maskinerna beror till största delen på förtroendet Birger och Åke Larsson fick för Fredrik Eneskjöld, säljare på Trumpf Maskin.
–Förtroendet var a och o, säger Birger Larsson.
–Vi kollade även upp referenser genom att ringa runt till olika företag, säger Åke Larsson.
På NRS blev de trygga genom att alla tre maskiner kom från Trumpf och av deras serviceorganisation.
Nordic Road Safety har valt att tillverka en del av sina produkter i Sverige. Verksamheten på företaget bygger mycket på en stor orderstock.
–Det är få verkstäder förunnat så klart, säger Birger Larsson.
De stora upphandlingarna sträcker sig under flera år och är uppdelade i delprojekt.
–Ett exempel är E20–sträckan Mariestad –Vårgårda där man förser sju etapper med vägräcken. Ett annat exempel är samtliga räcken på Götaälvbron. Det har resulterat i att vi kunnat ta stora investeringar i maskiner och byggt ut samtidigt, säger Birger Larsson.
Idag finns det hundratals säkerhetssystem att bygga efter en väg. NRS handlar sällan med slutkunden utan med byggföretagen. Det NRS konkurrerar med är egenskaper. Det handlar om hur räcket hanterar olika fordon i olika storlekar, till exempel hur räcket böjs och hur fordonet deformeras.
–Våra kunder beställer önskade egenskaper. Vår styrka är att vi hjälper dem välja rätt för vi har all kunskap om regelverket och det gör en stor del till att vi får jobben. Som tillverkare måste man även alltid visa upp ett testresultat av simuleringar och autentiska tester samt ha allt CE märkt, säger Birger Larsson.
Han fortsätter:
–Vi är ensamma i Norden med testutrustning för autentiska krockprover samt för datorsimuleringar, säger Birger Larsson. Företaget satsar även stora resurser på produktutveckling.
–Vi tillhandahåller även alla kringtjänster för våra produkter, såsom projektledning, utveckling och monteringen.
NRS har cirka 50 anställda. Förutom i Timrå har företaget även kontor i Västerås och Borås.
Artikeln, som kommer från Trumpf Maskin, har redigerats och kompletterats med text av Verkstadstidningen.