Close Menu
Verkstadstidningen
    Facebook X (Twitter) Instagram
    VerkstadstidningenVerkstadstidningen
    • Hem
    • Annonsera
    • Prenumerera
    • Företagens Webbsida
    • Om Verkstadstidningen
    • Kontakta oss
    • Tidigare utgåvor
    Verkstadstidningen
    Hem » Sandvik upppdaterar sin varumärkesidentitet

    Sandvik upppdaterar sin varumärkesidentitet

    2023-09-21
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Sandvik introducerar idag en ny visuell identitet. Den illustrerar bolagets avsikt att leda skiftet mot digitalt drivna och automatiserade industrier, och är anpassad för bolagets nuvarande position – en teknologiledare som möjliggör förbättrad produktivitet, effektivitet och hållbarhet för sina kunder.

    Under de senaste åren har Sandvik implementerat en ny strategi och definierat ett gemensamt syfte: Vi möjliggör skiften – ingenjörskap som förbättrar världen. I kombination med grundläggande förändringar som strategiska förvärv och börsnoteringen av affärsområdet Sandvik Materials Technology under 2022, har det stöpt om bolaget och lagt en stark grund för framtiden.

    — Under de senaste åren har Sandvik i många avseenden blivit ett nytt bolag. Vi har stärkt våra världsledande positioner genom innovation och strategiska förvärv, och vi vill fortsätta att bygga vårt teknologiledarskap och driva produktivitets- och hållbarhetsförbättringar för våra kunder.

    Mot bakgrund av det så är det mycket glädjande att vi nu introducerar en ny, modern varumärkesidentitet och logotyp som passar väl med vårt syfte och vår strategi, säger Stefan Widing, Sandviks VD och koncernchef.

    Sandviks nya logotyp
    Sandviks nya logotyp

    Sandvik är i förändring, och bygger en unik position för att kombinera hårdvara med mjukvara och digitala lösningar i gruv-, tillverknings- och infrastrukturindustrierna, med lösningar som förbättrar hållbarhet och produktivitet för kunder globalt. En central del i detta är ett fokus på samarbete och samskapande för att leverera dessa avancerade lösningar.

    Den upppdaterade varumärkesidentiteten representerar det nya, moderna Sandvik, och vilar på tre kärnelement – proaktiva partnerskap, framåtriktade lösningar, och hållbara framsteg. Logotypen är inspirerad av 1962 års Sandvik-logotyp, en hyllning till Sandviks arv och historia.

    En ny symbol introduceras också, som fångar Sandviks syfte och varumärkesfundament. Den representerar ”framsteg” och ”cirkularitet”, och sammanfattar visuellt Sandviks engagemang för att förbättra världen genom ingenjörskap.

    (Visited 220 times, 1 visits today)
    Verkstadstidningen

      Relaterade artiklar

      Ett samarbetsavtal för att stärka Nordens plast- och gummiindustri

      Nyheter 2025-05-12

      Så lockar Lernia fler kvinnor till bristyrken som montör och CNC-operatör

      Nyheter 2025-05-09

      Opima förvärvar Landqvist Mekaniska Verkstad AB

      Nyheter 2025-05-08

      En arena där hållbarhet, teknik och material möts

      Nyheter 2025-05-08

      Verkstadstidningen
      Box 2082
      169 02 Solna
      08-514 934 00

      Besöksadress
      Vretenvägen 6
      171 54 Solna

      Chefredaktör
      Per Sjögren
      08-514 934 06
      per.sjogren@vtf.se

      Få nyheter i mailen
        © 2025 Verkstadstidningen

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.