Tidigare i år genomförde Standardmekano ihop med Erwin Halder en turné till företag i Sverige och demonstrerade ett urval av Halders produkter.
–Det blev en bra respons från kunderna, framför allt väckte vi intresse för vad man kan göra med en modulärt byggd fixtur, säger Hasse Heneby, vd för Standardmekano.
En av Standardmekanos agenturer är Erwin Halder KG. Det tyska företaget tillverkar modulära fixtursystem, spännsystem och högkvalitativa standardprodukter som kullåspinnar och spännare.
Under fyra dagar i slutet av april genomförde de två företagen en gemensam rundtur och besökte sju svenska företag bland annat till Car-O-Liner i Kungsör. Anställda på de företag som besöktes kunde gå ombord på Halders demobuss och studera produkter från företaget.

–Många av Halders produkter är för stora och tunga för att kunna demonstreras ute hos kunder. Med Halders demobuss kan vi nu göra det, dessutom blir det också som en mini-mässa hos kunderna. Vi besöker dem och kunderna behöver inte åka i väg på ett öppet hus eller en mässa för att se vad Halder har att erbjuda, säger Hasse Heneby.
Många av de som kom in i demobussen blev intresserade av Halders modulära fixturlösningar som oftast används för fräsning och borrning av detaljer.
–Den stora fördelen med Halders modulära fixturer är att de är flexibla och det går snabbt att bygga om dem för en ny konfiguration, säger Hasse Heneby.
Tiden för att tillverka en unik fixtur kan ta mellan fyra och åtta veckor. För att färdigställa en unik fixtur behöver kanske svetsning utföras, olika komponenter/produkter måste beställas till fixturen, med mera.
–Med en modulär lösning bygger man fixturen runt detaljen. Behöver någonting på fixturen flyttas ett par millimeter, då flyttar man det ett par millimeter. Det går inte om det till exempel skulle vara fastsvetsat.
Det är framför allt vid prototyptillverkning eller produktion av kortare serier som en modulär fixtur har en fördel. Efter produktionen av en kort serie sparar man ritningen av fixturen, antingen på papper eller digitalt.
Därefter plockas fixturen isär och man använder samma komponenter för att bygga en ny fixtur för produktion av en annan detalj.

Foto: Staffan Lingmark
Genom att spara all data och delar kan ett företag återskapa äldre fixturlösningar. De kan behövas för till exempel reservdelstillverkning eller så kan det röra sig om produktioner som genomförs ett par gånger om året.
En modulär fixtur från Halder består av en basplatta, baselement, uppläggnings- och positioneringspunkter och olika typer av spännare.
En fixtur är kopplingen mellan arbetsstycket och verktygsmaskinen och är mycket viktig för att produktionen ska fungera så effektivt som möjligt. Fixturens uppgift är att positionera, stödja och fixera arbetsstycket inom mycket snäva toleranser.
Det är inte alla detaljer som kan spännas fast i ett skruvstycke och bearbetas. Gjutna detaljer, som kan ha vilka former som helst, måste fixeras i en fixtur för att bearbetning ska kunna genomföras på dem.
Det spelar ingen roll hur bra fleroperationsmaskin ett företag har, är fixtureringen för dålig eller undermålig kan man ändå inte utnyttja fleropen fullt ut.
Vid byggandet av en fixtur, såväl en modulärt byggd som en unik fixtur, är det mycket att tänka på. Fixturen måste vara så pass styv att krafterna från det roterande verktyget och arbetsstyckets vikt inte kan påverka dess position genom vibrationer eller fysisk förflyttning. Halders modulära fixturer är lika stabila som unika fixturer, enligt Hasse Heneby.
I demobussen demonstrerades även nedåtriktade vridspännare som används för att spänna fast någonting ovanifrån.

–Det är kompakta spännare med bra spännkraft och repeternoggrannhet, säger Hasse Heneby.
Även mjukhammaren Supercraft, med handtag av brottsäkert stålrör och ergonomiskt halksäkert grepp, visades. Egenskaper för hammaren är bland annat – ingen återstudsning för extra kraftiga slag, ljuddämpande och skonsam mot lederna.
Supercraft har många användningsområden, bland annat för positionering och justering av arbetsstycken, montering av arbetsstycken med vassa kanter och riktningsarbeten. Supercraft finns i storlekar från 25 mm till 70 mm i diameter. Totalt demonstrerades tolv specialhammare i bussen.
Standardmekano ligger i Märsta norr om Stockholm.