Edströms Maskin rivstartar jubileumsåret 2023 med att Adam Asplund tillträder som ny försäljningschef.
–Det känns jättekul att få jobba närmre alla våra spännande varumärken, säger Adam Asplund.
Adam Asplund har varit verksam inom Edströms Maskins organisation sedan 2016, bland annat som säljare med ansvar för automationslösningar. Universal Robots är en del av Adam Asplunds expertis.
Han har med sig flera år av teknisk försäljning och ledande befattningar i bagaget in sin nya roll som försäljningschef. Han känner teamet på Edströms väl och bolagets interna styrkor.
–Det här är en riktigt härlig utmaning. Verktygsmaskiner har stått för största delen av Edströms försäljning under merparten av företagets 75 år i branschen, det är själva hjärtat i företaget. I min nya roll ska jag skapa nya möjligheter för våra varumärken att bli ännu starkare på marknaden framöver, säger Adam Asplund.
Edströms kommer fortsätta att satsa på ett fåtal större varumärken som Haas, Kitamura, Universal Robots, BLM och Lagun. Dessutom ser Edströms en stor potential i Desktop Metals 3D-printer för metall.
–Att jobba med färre agenturer är en tydlig strategi. Då kan vi lägga mer engagemang på varje varumärke och stärka dem ännu mer. Med Desktop Metal kan vi presentera helt nya lösningar för våra kunder, säger Adam Asplund.
Ola Andersson, delägare av Edströms Maskin och tillfällig vd, säger att företaget är mycket nöjd med att Adam Asplund tillträtt som ny försäljningschef.
–Genom att rekrytera internt säkerställer vi att redan befintlig kunskap inom företaget används. Adam har lång erfarenhet av allt från ledarskap och rutiner till bolagets resurser samt spetskunskap inom försäljning. Jag tycker det är ett steg i helt rätt riktning, både med ny försäljningschef och att det just var Adam som tillsattes i den rollen, säger Ola Andersson.