Mazak har mycket att erbjuda kunder som vill rationalisera sin produktion än mer. Tidigare i år besökte Verkstadstidningen Mazak i Worcester i England, där studerade vi fleroperationsmaskiner, automationslösningar och exempel på industri 4.0.
Yamazaki Mazak, som i Sverige och i Norge representeras av Ravema, är en av de ledande verktygsmaskintillverkarna i världen. Utöver Japan har Mazak tillverkning i bland annat USA och i England. I Worcester, cirka 50 km syd om Birmingham, ligger Mazak UK där verktygsmaskiner har producerats i 35 år.
I fabriken i Worcester tillverkas svarvar, vertikala fleroperationsmaskiner och femaxliga fleropar. Så gott som alla maskinerna säljs till europeiska företag, runt 60 procent av maskinerna är antingen förberedda för automation eller automatiseras efter installationen.
I slutet av mars bjöds en grupp europeiska journalister in till fabriken i Worcester, bland annat deltog Verkstadstidningens representant.

Under pressdagen tog företrädare för Mazak i Europa upp viktiga ämnen för verkstadsföretag gällande automation, femaxliga fleroperationsmaskiner, molnlösningen iConnect, hållbarhet, med mera.
Teoretiska presentationer i en föreläsningssal och besök i European Technology Center (ETC) där bland annat verktygsmaskiner, styrsystemet Smooth och automationslösningar, med mera gick att studera.
Mazaks iConnect, som är en industri 4.0-produkt, är en webbportal där Mazakkunder kan logga in för att interagera mellan Mazak och de Mazakmaskiner som de har på verkstaden. Mazak tillhandahåller en säker plattform som levererar digital uppkoppling kombinerat med avancerade tjänsteerbjudanden som gynnar deras kunder.
Molntjänsten ger bland annat en kund möjligheten att samla information om sina maskiner som serviceinformation, manualer, program, etcetera. Systemet öppnar också upp för möjligheten att se sina maskiner i realtid (monitoring) och via teamviewer kan detta även ske utanför verkstaden.
–iConnect är övervakning, underhåll och support av Mazakmaskiner och utrustningar, säger Gregory Cocks, senior manager european sales engineering Mazak UK.
–Vi ger den information som kunden vill ha om en verktygsmaskin och det är enkelt för kunden att få tag på informationen. iConnect är ett bra verktyg för att genomföra förebyggande underhåll (FU).
Mazak erbjuder kunder 30 minuters support gratis. Kanske en kund behöver stöd med att avhjälpa ett fel. Supporten kan ske via ett telefonsamtal eller visuellt (dator, mobil, padda) där en cnc-operatör på ett företag guidas av en Mazaktekniker som kan vara placerad i ett helt annat land än cnc-operatören.
–Visualiseringen underlättar mycket när man beskriver ett tekniskt problem, säger Gregory Cocks.
–Missförstånd som lätt kan uppstå över ett telefonsamtal försvinner nu genom visuell beskrivning av ett problem.
Inom automation har Mazak många olika varianter som rationaliserar produktionen än mer, en av dem är Variaxis i-300 AWC (Auto Work Changer). Den är utformad för den femaxliga fleroperationsmaskinen Variaxis. Enligt Mazak innebär Variaxis i-300 AWC lägre kostnad per producerad detalj och ger en snabbare avkastning på investeringen samt förbättrad lönsamhet.
AWC är idealisk för tillverkare som kräver ökad flexibilitet för att möta utmaningarna med att bearbeta komplexa komponenter, med en hög produktmix i små batchstorlekar. AWC är utrustad med sin egen Smooth AWC-mjukvara inbyggd i Mazatrol SmoothX, vilket säkerställer fullständig programmering och hantering från styrsystemet.
En av fleroperationsmaskinerna i ETC-hallen var VCN-700 som också tillverkas i Worcester. Den vertikala fleroperationsmaskinen som introducerades under EMO 2021 har ett bord på 1500×700 mm, X/Y/Z är 1300/700/650 mm. Från spån till spån tar det endast 1,3 sekunder. VCN-700 har som standard 30 verktygsplatser, option 48 eller 60 platser.
Mazaks Integrex-serie är förmodligen den mest förekommande flerfunktionsmaskinen i Sverige. Mazak lanserade sin första Integrex redan på 1980-talet.
I en Integrex kan svarvning, fräsning, borrning och gängning utföras, samt också femaxlig simultanbearbetning. Denna teknik innebär en stor frihet eftersom det i princip går att tackla en yta på vilket sätt som helst.
I utställningshallen demonstrerades Integrex i–200H S. Flerfunktionsmaskinen har specifikt utvecklats för att integreras med olika typer av automationsprodukter som stångmagasin eller robotbetjäning.
Integrex i–200H S är utrustad med styrsystemet Mazatrol SmoothAi där till exempel maskinspindeln och samtliga axlar i maskinen kan övervakas.
Det är ett självlärande system. Vid programmeringar i styrsystemet läses en solid in och styrsystemet föreslår själv ett program baserat på verktyg som operatören har rekommenderat.
Ett styrsystem som Smooth kan attrahera fler ungdomar till industrin. I Smooth arbetar en operatör likt en surfplatta eller en smartphone.
Cnc–operatören zoomar, redigerar, samt stämmer av eller granskar verktygsbanor, bilder och grafik fås enkelt fram på pekskärmen. Operatören kontrollerar allt på skärmen. Det är också mycket enkelt att komma in i olika program och funktioner.
Under pressdagen genomförde Verkstadstidningen en intervju med Richard Smith, european group managing director Yamazaki Mazak.

–Vi lever i oroliga tider med krig i Ukraina och Kina som hotar Taiwan, trots det är jag optimistisk inför framtiden. Det går mycket bra för Mazak Europe, jag tror att vi kommer att slå försäljningsrekord i år. Vi är mycket starka inom aerospace och fordonsindustrin.
Efter pandemin börjar allt fler att flyga, vilket gör att flygplanstillverkarna satsar på att bygga fler flygplan och att deras underleverantörer får mer att göra. Fordonstillverkarna accelererar sin produktionskapacitet efter att ha haft en kraftig eftersläpning när det gäller att få fram bilar.
Den ökande produktionen innebär att behovet av investeringar i nya maskiner och annan utrustning genomförs av industrin.
–Det är också som så att många företag som har lagt ut produktion till Asien börjar att ta hem tillverkningen eller delar av den. Osäkerheten kring Kinas hot mot Taiwan gör att företag vill göra sin leveranskedja mer säker.
Företag garderar sig för ett eventuellt kinesiskt angrepp mot Taiwan med ändrade transport–rutter eller att man inte får ut komponenter från Taiwan. En annan aspekt på att företag tar hem produktion är kriget i Ukraina som inneburit att ryska luftrummet har stängts för de flesta europeiska flygbolag.
Verkstadstidningen återkommer med mer från Worcester längre fram i år.