När Lars Bergström rekryterades av familjeföretaget GJS Verktyg var det måhända ovanligt att de sökte en ny vd som inte kom från verktygsbranschen.
–Jag tror att de var ute efter att rekrytera någon som kunde föra in nya idéer genom att se branschen utifrån och ge andra perspektiv, säger Lars Bergström.
Men verktygsbranschen var inte helt okänd för den nu 40-årige Lars. Direkt efter skolan i hemstaden Eskilstuna jobbade han som maskinoperatör på Eskilstuna Data Mekan. Därefter blev det teknisk försäljning och affärsutveckling för ett stålrörsföretag.
–Försäljningsstrategier och varumärkes–byggande var det som GJS nog tyckte behövdes mest.
GJS är agent för Zoller, EWS, Stock och Avantec som alla är stora, tyska och välkända varumärken. Bland kunderna finns bland andra Volvo, Scania, Saab, Sandvik och Atlas Copco.
–Vi har starka varumärken även på kundsidan och det är dem alla vill åt. Så konkurrensen är stenhård. Men jag tror att vi har stora möjligheter även hos de mindre verkstadsföretagen där vi inte varit så starka. Vi har varit duktiga hos de stora och på speciallösningar, men vi har mycket standard också som egentligen kan passa alla verkstäder.
Sedan 1998 har GJS Verktyg i Nykvarn levererat verktyg för bearbetning samt mät- och förinställningsmaskiner. Företaget framhåller att de är mycket mer än bara en verktygsleverantör genom att hitta rätt verktyg, lösa produktionsproblem, ta fram nya verktyg och sedan slipa om dem samt ta hand om utbildning och service.
Lars Bergström är nu på jakt efter nya säljare.
–Vi har skaffat oss en demo-bil som vi åker runt med och visar till exempel en förinställningsmaskin från Zoller och verktyg för skärande bearbetning.
De som inte har tid att åka på mässor får därmed chansen att studera de senaste nyheterna.
–Vi parkerar utanför företagen och bjuder på kaffe, avslutar Lars Bergström.
Mats Thorén