Höganäs får priset för att de på ett imponerande sätt har tagit sig an den svåra utmaningen att röra sig bort från den fossila grundråvaran.
Genom en tydlig inriktning på hållbar innovation och banbrytande forskning, för att ersätta det fossila kolet med biokol, har Höganäs visat ett enastående ledarskap inom metallpulverindustrin.
Företaget har även integrerat klimatomställningen i sin affärsstrategi och arbetar efter en detaljerad klimatfärdplan för att nå det tuffa målet om netto-noll klimatutsläpp i den egna produktionen till 2030 och i värdekedjan till 2037. Med en tydlig vision, konkreta åtgärder och imponerande resultat är Höganäs AB vinnare av Miljöstrategipriset 2024.
I Höganäs affärsstrategi med tillhörande klimatfärdplan är det tydligt att hållbarhet är en av de viktigaste prioriteringarna för företaget. För att bidra till klimatomställningen och möta sina kunders ambitioner har Höganäs ett tydligt fokus på att utveckla produkter som bidrar till samhällets omställning samt att ställa om den egna produktionen för att nå netto noll i klimatpåverkan.
–Hela organisationen arbetar målmedvetet enligt vår affärsstrategi och klimatfärdplan för att nå våra mål. Våra medarbetares engagemang är imponerande och driver oss framåt mot minskad klimatpåverkan och utveckling av produkter som främjar samhällets elektrifiering, säger Henrik Ager vd för Höganäs.
För att minska sin klimatpåverkan köper Höganäs in råmaterial med lägre koldioxidavtryck i leverantörskedjan, använder biogas i stället för naturgas samt bedriver forskning och utveckling inom biokol. Tack vare företagets målinriktade arbete med att köpa in och själv producera fossilfri el till sina produktionsanläggningar runt om i världen minskade företagets utsläpp för inköp av el till noll under 2023.
–En avgörande faktor för vår framgångsrika hållbarhetsstrategi är att vi lyckats integrera hållbarhet med vår affär och att vi har starkt stöd från både ägare och ledning. Det här priset är ett erkännande av hela organisationens insatser, och vi är oerhört stolta över vad vi har åstadkommit tillsammans, säger Catharina Nordeman, vice president Group Sustainability.
Miljöstrategipriset delas ut av Miljö & Utveckling till en organisation som har utformat en tydlig hållbarhetsstrategi som förankrats i ledningen och genomförts på ett föredömligt sätt i relevanta delar av organisationen.
Höganäs är världsledande på marknaden för metallpulver med en årlig produktionskapacitet på 500 000 ton. Företagets ambition är att bli den globalt föredragna partnern för hållbara pulvermaterial.