Verkstadstidningen
    Facebook Twitter Instagram
    Verkstadstidningen Verkstadstidningen
    Prenumerera på vårt
    nyhetsbrev
    • Hem
    • Annonsera
    • Prenumerera
    • Företagens Webbsida
    • Om Verkstadstidningen
    • Kontakta oss
    • Tidigare utgåvor
    Verkstadstidningen
    Hem » Green Buffers vinner Swedish Steel Prize 2023

    Green Buffers vinner Swedish Steel Prize 2023

    2023-05-25
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    SSAB:s årliga tävling Swedish Steel Prize prisar ingenjörskonst, samarbete och stålinnovationer som leder till en bättre och mer hållbar värld. Vinnaren belönas med ett diplom och en statyett av skulptören Jörg Jeschke.

    Avestaföretaget Green Buffers har utsetts till 2023 års vinnare och firades vid prisceremonin i Stockholm den 11 maj. De får priset för sin mycket sofistikerade användning av energiabsorberande höghållfast stål för att göra tåg säkrare för passagerare och mer ekonomiska för tågoperatörer.

    – Green Buffers har introducerat höghållfast stål för absorbering av energi mellan tågvagnar. Det möjliggör kundanpassade designlösningar för preciserad energiabsorption på flera nivåer. Befintliga tåg kan utrustas med Green Buffers koppel, vilket möjliggör snabb implementering och förbättrad säkerhet inom tågtransporter, säger Eva Petursson, ordförande för Swedish Steel Prize-juryn och chef för SSAB:s research- och innovationsavdelning.

    Nästa generations tågkopplingsteknologi

    Befintliga system för att hantera tågkollisioner är ålderdomliga. Gällande standard bygger på teknologi från 1960- och 1970-talet och även mindre olyckor resulterar i urspårningar. Det var här Roger Danielsson och hans kollegor på Green Buffers såg utrymme för förbättring. Med inspiration från bilindustrin har de utvecklat ett energiabsorberande system som bygger på höghållfast stål och som gör tåg säkrare för passagerare och mer ekonomiska för tågoperatörer.

    Systemet består av tolv deformerbara enheter som monteras i kopplen mellan tågvagnarna i hela tågsetet. Vid en kollision viker sig stålprofilerna av Strenx® 700 MC som ett dragspel och absorberar energin från sammanstötningen på mindre än en sekund. Genom att avvärja den första och högsta kraftutvecklingen, och genom att minimera påföljande krafter, distribueras energin från en kollision på ett kontrollerat sätt.

    – Till skillnad från bilar, så är så gott som alla tågkollisioner frontala. Det här ger vårt system en enorm betydelse, säger Roger Danielsson. Genom att utrusta de energi-absorberande enheterna med sensorer kan statusen i varje enskild buffert övervakas, vilket ger möjlighet att kraftigt reducera stilleståndstid efter en kollision

    Swedish Steel Prize-statyetten.
    Swedish Steel Prize-statyetten.Foto: Henrik Hansson/SSAB.

    Med sitt innovativa system och med sin ambitiösa målsättning – noll okontrollerade urspårningar på grund av tågkollisioner – har Green Buffers potential att revolutionera tågsäkerhet, skriver SSAB i sitt pressmeddelande.

    I anslutning till Swedish Steel Prize 2023 kommer SSAB att donera 100 000 kronor till UNICEF för att stödja deras arbete för kvalitativ utbildning och möjligheter till lärande för barn och ungdomar i hela världen.

     

    Pressmeddelande från Jernkontoret.

    (Visited 69 times, 1 visits today)
    Verkstadstidningen

    Relaterade artiklar

    Öppet hus hos Gühring

    Nyheter 2023-06-09

    Alfa Laval använder SSABs återvunna stål i nytt samarbete

    Nyheter 2023-06-08

    Schuchardt Maskin Växer

    Nyheter 2023-06-07

    Renishaw firade med öppet hus

    Nyheter 2023-06-07

    Verkstadstidningen
    Box 2082
    169 02 Solna
    08-514 934 00

    Besöksadress
    Vretenvägen 6
    171 54 Solna

    Chefredaktör
    Per Sjögren
    08-514 934 06
    per.sjogren@vtf.se

    (Visited 3 times, 1 visits today)
    Få nyheter i mailen
      © 2023 Verkstadstidningen

      Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.