Close Menu
Verkstadstidningen
    Facebook X (Twitter) Instagram
    VerkstadstidningenVerkstadstidningen
    • Hem
    • Annonsera
    • Prenumerera
    • Företagens Webbsida
    • Om Verkstadstidningen
    • Kontakta oss
    • Tidigare utgåvor
    Verkstadstidningen
    Hem » Godset som fick ett eget fartygsanlöp

    Godset som fick ett eget fartygsanlöp

    2021-04-22
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    När Ursviken Technology skulle skicka en gigantisk kantpress till köparen i USA blev Östersjön en både oväntad och billigare transportväg.

    I mars skulle kantpresstillverkaren Ursviken Technology transportera världens längsta kantpress till en kund i staden Charleston, beläget vid Atlanten i delstaten South Carolina i sydöstra USA.

    Den längsta delen på kantpressen är cirka 20 meter lång och väger drygt 60 ton och maskinen innehåller ytterligare 11 enheter av samma dignitet. Hela kantpressen väger cirka 504 ton. Den normala fraktvägen för delar av liknande omfång hade varit lastbil från fabriken i Ursviken till Göteborgs hamn.

    Företaget Greencarrier Freight Services fick uppdraget att planera transporten av kantpressen:

    –Normalt sett tvingas vi köra denna typ av gods långa sträckor på lastbil för att nå en hamn där de stora RoRo-fartygen anlöper. I det här fallet var det inte alls optimalt då stålkonstruktionen kan rosta som en konsekvens av allt vägsalt, berättar Johan Karlberg Regionchef Norra Sverige på Greencarrier Freight Services.

    På Greencarrier Freight Services lyckades man hitta en lösning som visade sig bli både billigare och miljösmartare: Transport med RoRo-färja från Skelleftehamn, tio kilometer från fabriken, till hamnen i Antwerpen, där maskinen lastades över på ett annat fartyg:

    –Wallenius Sol är ju här uppe nästan varje vecka nu för tiden, så med ett extra stopp i Skellefteå fick vi till en perfekt lösning. En lösning som inte har varit möjlig förut, säger Johan Karlberg.

    Wallenius Sols RoRo-fartyg anlöpte Skellefteå hamn på förmiddagen den 16 mars där de rekordstora stålstyckena tryggt togs ombord för transport till Antwerpen.

    Så istället för en över 100 mil lång lastbilstransport med följebilar ner till någon RoRo-hamn i södra Sverige så blev det cirka 10 kilometers transport av kantpressen till hamnen i Skelleftehamn, där lasten var fördelad på 11 lastbilar.

     

    Pierre Kjellin

    (Visited 23 times, 1 visits today)
    Per Sjögren

      Relaterade artiklar

      Fredrik Hesselberg utsedd till ny VD för Schaeffler i Sverige

      Nyheter 2025-06-19

      Energieffektivisering med kort ROI – ABB efterlyser krafttag från beslutsfattare

      Nyheter 2025-06-18

      SSAB satsar på energieffektiv och hållbar stålproduktion i Luleå

      Nyheter 2025-06-17

      Haas-maskinen installerades snabbt

      Nyheter 2025-06-16

      Verkstadstidningen
      Box 2082
      169 02 Solna
      08-514 934 00

      Besöksadress
      Vretenvägen 6
      171 54 Solna

      Chefredaktör
      Per Sjögren
      08-514 934 06
      per.sjogren@vtf.se

      Få nyheter i mailen
        © 2025 Verkstadstidningen

        Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.