Verkstadstidningen
    Facebook Twitter Instagram
    Verkstadstidningen Verkstadstidningen
    Prenumerera på vårt
    nyhetsbrev
    • Hem
    • Annonsera
    • Prenumerera
    • Om Verkstadstidningen
    • Kontakta oss
    • Tidigare utgåvor
    Verkstadstidningen
    Hem » Godset som fick ett eget fartygsanlöp

    Godset som fick ett eget fartygsanlöp

    2021-04-22
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    När Ursviken Technology skulle skicka en gigantisk kantpress till köparen i USA blev Östersjön en både oväntad och billigare transportväg.

    I mars skulle kantpresstillverkaren Ursviken Technology transportera världens längsta kantpress till en kund i staden Charleston, beläget vid Atlanten i delstaten South Carolina i sydöstra USA.

    Den längsta delen på kantpressen är cirka 20 meter lång och väger drygt 60 ton och maskinen innehåller ytterligare 11 enheter av samma dignitet. Hela kantpressen väger cirka 504 ton. Den normala fraktvägen för delar av liknande omfång hade varit lastbil från fabriken i Ursviken till Göteborgs hamn.

    Företaget Greencarrier Freight Services fick uppdraget att planera transporten av kantpressen:

    –Normalt sett tvingas vi köra denna typ av gods långa sträckor på lastbil för att nå en hamn där de stora RoRo-fartygen anlöper. I det här fallet var det inte alls optimalt då stålkonstruktionen kan rosta som en konsekvens av allt vägsalt, berättar Johan Karlberg Regionchef Norra Sverige på Greencarrier Freight Services.

    På Greencarrier Freight Services lyckades man hitta en lösning som visade sig bli både billigare och miljösmartare: Transport med RoRo-färja från Skelleftehamn, tio kilometer från fabriken, till hamnen i Antwerpen, där maskinen lastades över på ett annat fartyg:

    –Wallenius Sol är ju här uppe nästan varje vecka nu för tiden, så med ett extra stopp i Skellefteå fick vi till en perfekt lösning. En lösning som inte har varit möjlig förut, säger Johan Karlberg.

    Wallenius Sols RoRo-fartyg anlöpte Skellefteå hamn på förmiddagen den 16 mars där de rekordstora stålstyckena tryggt togs ombord för transport till Antwerpen.

    Så istället för en över 100 mil lång lastbilstransport med följebilar ner till någon RoRo-hamn i södra Sverige så blev det cirka 10 kilometers transport av kantpressen till hamnen i Skelleftehamn, där lasten var fördelad på 11 lastbilar.

     

    Pierre Kjellin

    (Visited 1 times, 1 visits today)
    Per Sjögren

    Relaterade artiklar

    Industrianläggningen sparar över €40 000 per år efter att ha optimerat sitt tryckluftssystem med CEJN-produkter

    Nyheter 2023-02-06

    Ny verkstad för underhåll av järnvägsfordon invigd i Hallsberg

    Nyheter 2023-02-03

    Indutrade förvärvar tysk tillverkare av små precisionsverktyg

    Nyheter 2023-02-02

    Ny som försäljningschef hos Edströms Maskin

    Nyheter 2023-02-01

    Verkstadstidningen
    Box 2082
    169 02 Solna
    08-514 934 00

    Besöksadress
    Vretenvägen 6
    171 54 Solna

    Chefredaktör
    Per Sjögren
    08-514 934 06
    per.sjogren@vtf.se

    (Visited 1 times, 1 visits today)
    Få nyheter i mailen
      © 2023 Verkstadstidningen

      Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.