I ett treårigt projekt tar Gnosjö Automatsvarvning familjeföretaget in i framtiden. Satsningen i miljonklassen är en strategi för att fortsatt ligga i framkant i branschen och den engagerar både medarbetare och kunder.
-Vi är ett typiskt familjeföretag, en typisk legoleverantör till framförallt bilindustrin. Vi är drygt 50 medarbetare. Vi har ingen särskild säljare. Alla är säljare i bolaget, säger vd Linda Fransson
Gnosjö Automatsvarvning grundades 1974 av Solweig och Olle Fransson och de är fortfarande mycket engagerade i företaget, men sedan ett generationsskifte genomfördes är det döttrarna Anna Sandberg och Linda Fransson som är majoritetsägare. Anna Sandberg med ansvar för material- och produktionsstyrning och Linda Fransson som vd. De driver vidare en företagsfilosofi som bygger på innovationstänk och att uppmuntra personalen att komma med idéer.
-Vi diskuterade hur vi ska ta nästa steg. Mamma och pappa är fortfarande engagerade i företaget. Men vi behöver också satsa på framtiden och fylla på med andra medarbetare och ser positivt på ett samarbete mellan befintlig personal och externa konsulter. Vi har också hålller på med att rekrytera en kundutvecklare som för att driva projekt och utveckla relationer med såväl befintliga som nya kunder.
-Sedan ställde vi oss också frågan: Hur når vi ut? Hur etablerar vi kontakt med kommande generationens industrimedarbetare? Vi kan produktion. Genom projektet planerar vi att starta samarbeten med högskolor och industridesigners.