Olsons Maskinservice i sörmländska Vingåker, som i år fyller 50 år, har mycket att vara glada över. Företaget där service är en hörnsten hade ett mycket bra 2022 med en kraftig ökning av omsättningen. Nu tittar man framåt där målet är fortsatt tillväxt och planer på att bredda sitt produktprogram, utöver det behöver företaget bland annat anställa fler servicetekniker.
Olsons Maskinservice AB med 30-talet anställda arbetar med försäljning av pressar och automationslösningar, de har en bra marknadsposition på den Skandinaviska marknaden. Olsons utför kontraktsservice och reparationer av mekaniska och hydrauliska pressar samt hela presslinjer med tillhörande utrustning.
–När det gäller service är det en hörnsten i företaget, säger marknadschefen Patrik Olson.
Företaget i Vingåker är bland annat återförsäljare för presstillverkare som Zani och Hursan Pres. Sedan i början av i år är Olsons också generalagent för CoilTech som bygger produktionslösningar för hantering av coil.
Bakom sig har de ett mycket bra 2022 med ökad omsättning i linje med tillväxtplanen.

Det är lite förvånade att marknaden är så stark med tanke på vår omvärld, krig i Ukraina, högre räntor, med mera säger Patrik Olson. Han pekar på två motreaktioner som har skapats på grund av den globala situationen – först med pandemi och sedan kriget i Ukraina.
–Det som har inträffat är att vid många företag så tittar man på att flytta produktionen närmare sin egen verksamhet/sfär. Det tror vi kommer att bli en bra spinoff framöver. Företag i Europa kommer att behöva mer kapacitet inom vårt produktområde.
Den andra trenden är att det kommer in nya företag inom andra brancher som behöver pressade plåtdetaljer.
–Bland annat två sektorer, dels energi med batteri och solceller som behöver plåtkomponenter i stora volymer. Det kan till exempel vara fästen, kablage, säger Patrik Olson.
–Handlar det om volymer på 150 000 – 200 000 detaljer per år då finns det ingenting mer effektivt och konkurrenskraftigt än en presslina.
Hos Olsons märker man också av en växande grupp företag som tittar på ersättningsprodukter till plast. Det handlar om volymer där en press är att föredra när det gäller produktionen av dessa komponenter.
–Det rör sig om stora volymer och där pressar är mest effektiva för att färdigställa detaljerna.
Han fortsätter:
–Det är en marknad som inte riktigt har funnits tidigare.
Att det kommit nya aktörer innebär att behovet av en partner som kan erbjuda kundanpassad utrustning och efterföljande service ökar.
En betydande anledning till att ett verkstadsföretag väljer att köpa en presslina från Olsons är att de har en god eftermarknad med en bra serviceavdelning. En stor del i kundens beslut att köpa utrusning från Olsons beror på deras starka eftermarknad.
–Genom att vi är duktiga på service är vi trovärdiga för kunderna, säger Patrik Olson.
Magnus Eldh, vd för Olsons Maskinservice, berättar att de är med från första kontakten till mål när det gäller försäljning av en press.
–Vi är med och upphandlar och anpassar erbjudandet till vilken typ av utrustning som bäst passar kunden beroende på vilka produkter de ska tillverka och vilken budget kunden har. Vi är med vid testkörningar vid igångkörningar, dels hos tillverkaren men även hos kunden innan överlämnande. Det är trygghet i alla steg vid köp av en press och kringutrustning.
Efter att utrustningen är på plats hos kunden har företaget tillgång till Olsons eftermarknad.
–Servicen är central för oss, säger Magnus Eldh.
Magnus Eldh lyfter fram vikten av förebyggande underhåll (FU), vilket kan utföras på flera sätt. Traditionellt servar man pressen enligt givna intervaller, byter ut trasiga maskindelar och går igenom maskinens funktion och säkerhet.
–Det modernare sättet är att ha en uppdaterad bild av maskinen, det vill säga en uppkopplad maskin. Det vi kallar för Olsons Connect.
Med en uppkopplad press ser man tidigt om det skulle uppstå avvikande kurvor. All information fås i realtid och under 24/7.
–Med den kunskap som vi har kan vi dra slutsatsen att det kanske är en koppling som håller på att gå sönder eller att det är ett lager som blivit för varmt. Utifrån det kontaktar vi kunden för att boka service och utvärdera felet, det ökar ytterligare tryggheten och minimerar stopp för kunden, säger Magnus Eldh.
Olsons kan analysera ett problem och åtgärda det.
–Det är bättre med ett planerat stopp än ett oplanerat stopp som kanske leder till ett haveri, säger Magnus Eldh.
Olsons Connect testkörs nu i samarbete med en av våra utvalda kunder.
–Det är en bit kvar till själva lanseringen, säger Magnus Eldh.
Connect ingår i Olsons nya trygghetskoncept som de tog fram förra året (reds anm.). Med detta koncept vill Olsons bidra till att minimera driftstörningar vid sina kunders produktion. Enligt Olsons kommer konceptet att hjälpa kunderna att bli mer effektiva och därmed öka sin konkurrenskraft.
Trygghets–konceptet är uppdelat i fyra olika erbjudanden; Connect för uppkoppling av pressar, Customer Zone med kundportal och dokumentation, Machine för tryggare köp och leverans samt Education som är för utbildning och kompetenshöjning.
Olsons har ökad fokus på digitalisering och uppkopplade maskiner, där kunder kan logga in och ha tillgång till en smart digital miljö.
–Vi fortsätter med att ha den personliga kontakten i fokus, där vi alltid har medarbetare redo att hjälpa kunder, säger Patrik Olson.
Historien om Olsons Maskinservice började 1973 då Patriks föräldrar Rolf och Ulla Olson bestämde sig för att starta eget. I början var det ett företag som utförde service på pressar.
Rolf Olson hade arbetat som servicetekniker av pressar på Rönnqvist & Söner i Eskilstuna. Olsons skrev ett avtal med Rönnqvists om att börja utföra service på deras pressar, och på den vägen är det.
Olsons växte rätt fort i och med att det blev mer fokus på arbetsmiljö runt pressar på 1970–80 talen. Det förekom många arbetsolyckor runt pressar.
–Därav skulle pressar bli säkrare. Det ställdes nya krav på pressar, det var byte till nya styrsystem och pressar som inte hade styrsystem skulle utrustas med det, säger Patrik Olson.
–Det blev fler säkerhetsfunktioner på pressar. Samtliga kontraktsmaskiner som Olsons hade byggdes om. Det var jobb som gjorde att vi växte fort.
Under åren som gick breddade sig Olsons med att även sälja pressar och utrustning kring pressen.
–Även idag lyfter vi fram vår service och eftermarknad som det viktigaste skälet till att vi säljer pressar. Det är egentligen samma affärsidé idag som för femtio år sedan när pappa startade företaget, fast med ny teknik, säger Patrik Olson.
Service är ständigt på tapeten hos Olsons. När Verkstadstidningen besökte Olsons berättade Magnus och Patrik att de behöver anställa ytterligare ett par servicetekniker, platsannonser finns ute.
Olsons har planer för tillväxt, år 2028 ska de omsätta 200 miljoner kronor. Det ska ske såväl organiskt som via förvärv.
Olsons tänker bredda sitt maskinprogram till att innefatta andra maskintyper till exempel kantpressar, gradsaxar, laserskär- och stansmaskiner. Det är en marknad som är mättad, men på Olsons lyfter de fram sin starka serviceorganisation som ett plus för dem.
Olsons har uppvaktat några maskintillverkare och fick bra gensvar.
–Det är inga problem att skaffa sig nya leverantörer, viktigt är att välja rätt varumärke, säger Magnus Eldh.
Dörren står öppen för rätt person menar Patrik Olson:
–Vi behöver erfaren personal som har erfarenhet från branschen. Det kan vara någon som kanske har ett eget företag som säljer de maskiner som vi är intresserade av att själva börja marknadsföra.
En variant är att förvärva ett företag och få in den kompetens som Olsons söker efter.
Det händer mycket hos Olsons. Under hösten installeras en ny maskin på skärande verkstaden. Det är en Pinacho, en svarv som kan utrustas med drivna verktyg. Med den nya maskinen ökar möjligheten att utföra legotillverkning till kunder utanför deras bransch.

Olsons kommer även att lansera en ny hemsida och att ha en ny logga. Varumärket framöver kommer kort och gott att vara – Olsons.