Den 29-30 november genomförs JKPG Metal Inspiration Days. Det blir femte året i följd som eventet arrangeras. Varumärket JKPG Metal Inspiration Days har blivit etablerat och representanter från många verkstadsföretag reser till Jönköping.
De samarrangerade företagen Edströms Maskin, Stenbergs, Kyocera Unimerco och ABB Robotics har skapat ett koncept som blivit mycket välfunnet. Arrangemanget har en bra mix och bredd för kunderna, som hinner se mycket på en eller två dagar i Jönköping.
Årets upplaga fokuserar på lönsamhet, eller på småländska “att tjäna mer pengar”. De fyra arrangörsföretagen visar konkreta exempel som verkstäder kan använda sig av för att öka vinsten.
–Vi kommer att visa tre steg som leder till lönsam produktion, säger Kristin Alexandersson, säljare på Edströms Maskin. Hon frågar sig retoriskt “har du råd att vara hemma?”.
Temat hos Stenbergs under de två dagarna är “Smarta val för lönsam produktion – tillsammans löser vi era utmaningar!”. Hos Stenbergs ska framtidens möjligheter förtydligas med fokus på konkreta exempel; till exempel rätt maskinval med flexibel automation, smarta verktygslösningar, uppspänningsprodukter som leder till minskade ställtider samt integrerad mätutrustning som kan minska antalet fel till i princip noll.
Jonas Wihlborg är vd på Stenbergs:
–Att våra kunder är framgångsrika och tjänar pengar är mycket viktigt för oss. Synergieffekten blir ofta att kunderna investerar i ny teknik som i förlängningen även gynnar oss.
Utöver arrangörsföretagen finns även meduställare. Till exempel förra året deltog cirka 30 företag på Jönköping Metal Inspiration Days.
De som besöker Jönköping får tips och idéer på hur de kan effektivisera sin produktion. De fyra arrangörsföretagen kommer att visa den senaste tekniken när det gäller automation, verktygsmaskiner, verktyg för skärande bearbetning mätutrustningar, camprogram, med mera.
Per Sjögren
Bildtext