Investeringarna i automatisering inom Europas bilindustri förblir höga. Det totala antalet installerade industrirobotar uppgick till 23 000 år 2024, vilket är det näst bästa resultatet på fem år. Detta är preliminära resultat som presenterades av International Federation of Robotics (IFR) i mitten av juni.
–Den europeiska fordonssektorn är regionens starkaste kundindustri för robotteknik, säger Takayuki Ito, ordförande för International Federation of Robotics. Biltillverkare står för omkring en tredjedel av de årliga installationerna inom tillverkningsindustrin i Europa.
–När det gäller automatiseringsaktivitet låg det samlade antalet på 23 000 robotinstallationer i Europas bilsektor före Nordamerikas 19 200 enheter under 2024.
Robotdensitet inom fordonsindustrin
På global nivå är Europas biltillverkning högt automatiserad: Sex europeiska länder finns bland de tio främsta i världen vad gäller robotdensitet inom fordonsindustrin år 2023: Schweiz ligger på första plats, med ett förhållande på 3 876 robotar per 10 000 fabriksarbetare.
Slovenien är på tredje plats (1 762 enheter), Tyskland på sjätte (1 492 enheter), Österrike på åttonde (1 412 enheter), Finland på nionde (1 288 enheter), och Beneluxländerna på tionde plats med 1 132 enheter.
Europeiska unionen i ledning
Förutom Schweiz är alla de ledande automatiseringsländerna medlemmar i EU. EU27-ländernas ledande roll är tydlig inte bara inom fordonsindustrin, utan i alla sektorer, där de stod för omkring 85 procent av alla regionala installationer år 2024.
Tyskland, som tillhör världens fem största robotmarknader, hade en andel på cirka 30 procent av alla installationer i Europa. Italien följde med cirka 10 procent och Spanien med cirka 6 procent.
Från 2019 till 2024 var den årliga genomsnittliga tillväxttakten (CAGR) för installerade robotar i Europa +3 procent.
IFR