Jönköpings Modelltillverkning AB (JMT) behövde utöka sin maskinkapacitet och satsade på ytterligare en OMV.
–Med den typen av produktion som vi har är OMV:n en perfekt maskin för oss, säger Peter Larsson, strategisk produktionsutvecklare på JMT.
Jönköpings Modelltillverkning har 21 anställda och ligger i Bankeryd strax norr om Jönköping. Företaget är en underleverantör som tillverkar modeller, prototyper och verktyg i metall, plast och i trä. Det handlar i mycket om en- och fåstycksproduktion hos JMT, en serie kan bestå av 1 till 50 detaljer.
Kunderna är bland annat företag inom flyg- och fordon- och entreprenadmaskin-industrin.
–Det är bra tider. De företag som vi levererar till har en ljus framtid, säger Thomas Elfwing, platschef på JMT.
Han fortsätter:
–En annan sak som har påverkat oss positivt är att många svenska företag tar hem produktion. Även elektrifieringen som sker inom industrin är bra för oss.
Peter Larsson skjuter in:
–Det är positivt hos våra kunder. Många av dem är inne i en utvecklingsintensiv period.
Företaget har så mycket att göra att de behöver plats för fler maskiner, därför tänker de bygga med 500 kvm. När utbyggnationen är färdig kommer de att ha 2 800 kvm.
JMT är breda och de sticker ut.
–Det gör vi definitivt. Det har bland annat att göra med vår maskinpark och den kunskap som anställda har på företaget. Vi har en bred park, framför allt är det stora maskiner. Vi kan bearbeta i många olika material och i flera olika typer av produkter. Det gör oss unika, säger Peter Larsson.
Den senaste maskinen på verkstaden är en OMV Active Five 22 XL från italienska Gruppo Parpas. Maskinen har levererats och installerats av VEMU i Ulricehamn som representerar Gruppo Parpas i Sverige.
OMV Active Five 22 XL, som är en femaxlig portalfräsmaskin och en höghastighetsmaskin, har fast portal och ett rörligt bord, bordsytan är på 2100 X 1100 mm. Styrsystemet är Heidenhain. Det är en mycket dynamisk maskin, säger Martin Johansson, vd på VEMU:
–Det är direktdrift/linjärmotorer på samtliga fem axlar. Det innebär att det är en maskin där mycket snabba och exakta förflyttningar kan ske.
OMV:n är ergonomisk då det är mycket lätt för en operatör att komma åt och rigga. Active Five 22 XL passar för bearbetningar av komponenter till bland annat fordons-, flyg- och energiindustrin samt även för verktygstillverkning.
Spindeln i JMT:s Active Five 22 XL roterar upp till 22 000 rpm, den är utrustad med HSK-63 A. XYZ är 2200/2030/1000 mm. Positioneringsnoggrannheter på 0,010 mm kan erhållas och repeternoggrannheter på 0,005 mm.
Maskinbädden är mycket stabil och är tillverkad av en enda monolitisk struktur i elektrosvetsat stål och dimensionerad för att säkerställa en solid självbärande struktur. Maskinen är också utrustad med linjärgejder.
JMT har sedan tidigare en annan modell från OMV och även en Parpasmaskin, det är de två maskintillverkande enheterna som utgör Gruppo Parpas. De har specialiserat sig på tillverkning av högprecisionsfräsmaskiner som är avancerade och pålitliga.
Maskinerna är berömda för sin precision, tillförlitlighet och höga prestanda, och att de tillgodoser behoven i krävande produktionsmiljöer.
–Generellt sett så är Parpasmaskinerna mycket större än OMV:s maskiner. Parpasmaskinerna har fast bord medan OMV tillverkar maskiner med rörligt bord, säger Martin Johansson.
Produktion vid JMT handlar många gånger om mycket långa bearbetningstider, upp till fem till sex timmar är inte ovanligt. Vissa produkter, som till exempel prototyper, kan ha bearbetningstider på upp mot 40 timmar. Det innebär obemannad körning under kvällar och nätter.
–Viktigt i arbetsprocessen är att vi arbetar smart, till exempel i vilken ordning man väljer jobb och hur de ska bearbetas. Därmed kan maskinparken nyttjas på mest effektivaste sätt, säger Peter Larsson.
Angående maskinparken så kan samtliga CNC-operatörer arbeta vid alla JMT:s maskiner.
JMT använder sig av nollpunktssystem och paletter, vilket både underlättar och effektiviserar produktionen. Med detta system håller man koll på nollpunkten.
–Med nollpunktssystemet är det mycket lätt att flytta jobb mellan olika maskiner. Vi kan köra en detalj halvt färdig, lyfta ut den och bearbeta den helt vid en annan maskin, säger Peter Larsson.
Nollpunktssystemet innebär bland annat kraftigt reducerade ställtider jämfört med att rigga på ett traditionellt sätt med konventionell fastspänningsteknik. JMT använder sig av Schunks Vero–S som är i rostfritt stål och är helt tät.
Att arbeta på JMT innebär bland annat att de anställda är problemlösare. Många gånger sker bearbetning i mycket dyra material och man måste lyckas vid det första försöket. Det är ett spännande yrke med mycket ny teknik menar Peter Larsson.
–Vi tillverkar prototyper och modeller till produkter som ännu inte finns på marknaden.
Medarbetarna på företaget måste tänka produktion, det vill säga enstycks- och fåstycksproduktion.
Att få tag på arbetskraft går, att hitta kvalificerad arbetskraft är en utmaning menar Peter Larsson.
–Idag får man leta efter någon som är händig för att sedan lära upp den anställde internt.
Det är en fördel för den som söker jobb hos JMT om han eller hon är lite klurig och även nyfiken.
–I och med att vi utför enstyckstillverkning måste man tänka i nya banor och inte fastna i konventionella tillverkningssätt, säger Peter Larsson och avslutar med följande ord:
–På JMT blir man aldrig fullärd.
Sedan 2021 ingår JMT i Jobro Sheet Metal Technology AB som är en av Sveriges främsta tillverkare av prototyper och lågvolymserier av komplexa plåtdetaljer.