Ett av flera sätt att utföra konkurrenskraftig svarvning är att använda sig av en längdsvarv, maskintypen är en riktig arbetshäst.
Det finns flera tillverkare av längdsvarvar, Star, Citizen, Tornos, Tsugami, Hanwa, med flera. Längdsvarven har hög flexibilitet som möjliggör körning av komplexa detaljer eller full optimering av cykeltider i alla lägen.
Möjligheten finns också i en längdsvarv att kunna bearbeta med flera olika verktyg i simultant ingrepp och där varje verktyg kan ha oberoende matningshastighet. I moderna längdsvarvar kan svarvning, fräsning, borrning, gängning, med mera utföras.
Den stora fördelen med en längdsvarv är att i den kan en extremt hög avverkningskapacitet utföras och det för en inte särskilt stor investering. Dagens maskiner är mångsidiga och utrustade med många tekniska finesser som sammantaget innebär att cykeltider kan kortas och därmed också genomloppstider för batcher/produkter.
Längdsvarven är stabil och snabb eftersom tiden från spån till spån är kort, därför kan bearbetning av detaljer med korta cykeltider genomföras. Det är heller inga långa uthäng i denna maskintyp, därmed håller skärplattor och verktyg mycket bra.
Generellt blir det inte så mycket spån när bearbetning utförs i längdsvarvar eftersom de är konstruerade för de tjocklekar som de ska bearbeta. I en maskin med en spindelgenomgång på 18 millimeter, bearbetas detaljer i till exempel tjocklekar mellan 14–18 mm.
I en längdsvarv kan produktionsprocessen “från stång till färdig detalj i en enda maskin” tillämpas. Bearbetning kan utföras på både fram- och baksidan på detaljer och bearbetas därmed komplett färdiga från stång.
Längdsvarvar används för bearbetning av alla möjliga typer av detaljer som klock-, medicinteknik-, fordonsindustrin, med mera.
Oftast förknippas längdsvarven med bearbetning av små korta detaljer, samt långa slanka komponenter, vilket i och för sig är riktigt. Men maskintypen har förändrats genom åren. Dagens längdsvarvar är mångsidiga och kan bearbeta ett stort antal olika detaljer.
Skillnaden mellan svarvning i en konventionell svarv och en längdsvarv ligger i hur stången matas till svarvstålet. Till skillnad från konventionella svarvar är svarvstålet stilla i den moderna längdsvarven. Dessutom finns en styrbussning som hjälper till att minska utböjning och vibrationer.
Tack vare det kommer stången att passera genom styrbussningen, som ger ett stöd, innan detaljen bearbetas. Det stöd som styrbussningen ger nära verktyget, förhindrar utböjning som annars skulle ske i ett långt smalt arbetsstycke i den konventionella svarven.
Allt detta leder till god avverkning i ett enda skär och med en bra ytfinhet. Dessa egenskaper kommer till sin rätt redan vid mycket korta detaljer.