Utmärkande för Brother-maskiner är att de är snabba och att bearbetning med korta verktygsväxlingstider kan utföras i dem.
Ett av många företag som använder sig av Brother är Benteler Automotive Skultuna som har tio maskiner. I sommar installeras ytterligare två Brothermaskiner i Skultuna.
Cirka 15 km norr om Västerås ligger Skultuna, en ort med gamla anor. Ett känt turistmål i samhället är ett av världens äldsta, och fortfarande aktiva företag, Skultuna Messingsbruk som grundades 1607 av Karl IX. I över 400 år har detta företag tillverkat metallföremål av högsta kvalitet.
Ett annat företag på orten som också står för kvalitet är Benteler Automotive Skultuna AB, en underleverantör till fordonsindustrin med 175 anställda.
Skultunaföretaget är en av Benteler-koncernens ledande enheter för utveckling och produktion av stötfångarsystem och andra strukturkomponenter i aluminium till europeiska biltillverkare.
–Vi levererar bland annat till Volvo, BMW, Volkswagen och Mercedes, säger Olof Lundeberg, chef för ME (det vill säga för produktionstekniken och för projektledarna) på Benteler Automotive Skultuna.
En strukturdetalj kan till exempel vara det som håller lamporna på plats i strålkastare i bilar. Företaget tillverkar även crashmanagement och energiupptagande detaljer, till exempel stötfångare och balkar/profiler av olika slag.
Den totala produktionsytan hos Benteler Automotive Skultuna är 18 000 kvadratmeter och produktionen utförs uteslutande i aluminium. Processerna på verkstaden är formning, svetsning, montering, härdning och cnc–bearbetning. När det gäller det sistnämnda har företaget ett dussin verktygsmaskiner varav tio är av märket Brother.
För att kunna utföra så rationell produktion som möjligt är åtta av Brothermaskinerna automatiserade. En av cellerna har fyra Brothermaskiner, utöver dem finns även en kapmaskin i cellen.
I denna cell matas aluminiumprofiler in, de kapas i längder för att sedan maskinbearbetas. De maskinbearbetade detaljerna monteras ihop med andra strukturdetaljer som har bearbetats i andra maskiner runt om på verkstaden.
2010, efter att Skultunaverkstaden varit utan maskinbearbetning i sex år, började dessa maskiner komma tillbaka där merparten av dem är av märket Brother.
–Brother är snabba och smidiga maskiner som också har en konkurrenskraftig prisbild jämfört med andra maskinmärken, säger Janne Uusitalo, produktionstekniker på Benteler Automotive Skultuna.
–Brothermaskiner är också okomplicerade. Skulle ett problem uppstå i en maskin kan vi oftast själva lösa det.
Brothermodellerna på verkstaden är bland annat Speedio R650 och Speedio R450, de har palettbord och två paletter. Växling av paletter utförs mycket snabbt, till exempel i Speedio R650 kan en palett växlas på under tre sekunder. Utöver det går det mycket fort att växla verktyg i maskinerna, vilket innebär att från spån till spåntiderna är korta.
–Vi har korta cykeltider på maskinbearbetade detaljer och har inte tid att vänta alltför länge på en verktygsväxling, säger Janne Uusitalo.
Olof Lundeberg skjuter in:
–Paletthanteringen och korta verktygsväxlingstider var avgörande för att satsa på Brother.
Att merparten av Brothermaskinerna på verkstaden är utrustade med palettbord innebär hög nyttjandegrad av maskinerna, till exempel får man ut fler spindeltimmar i maskinerna. Samtidigt som produktion utförs i en maskin kan det utväxlade palettbordet riggas med ett nytt jobb. Åtta av Brothermaskinerna är placerade i automationslösningar.
I sommar kommer ytterligare två Brothermaskiner att installeras hos Benteler. Precis som övriga Brothermaskiner levereras dessa av Bromi–Gruppen. Det är två Speedio R650 även de med palettväxlare och maskinerna kommer att betjänas av robot.
Japanska Brother har profilerat sig genom att använda BT30-kona i stället för BT40-kona i maskiner. Enligt Brother räcker det många gånger med en 30-kona i en maskin i stället för den kraftigare 40-konan.
Enligt den japanska verktygsmaskintillverkaren drar en Brother med en BT30–kona mycket mindre energi jämfört med en maskin med BT40–kona.
Per Gabrielsson, säljare på Bromi–Gruppen kommenterar:
–Brother har utvecklat spindelmotorn som är magnetintegrerad vilket gör att spindeln går väldigt snålt. Jämfört med bearbetningar med BT40–kona är det i en Brother med en 30-kona upp till 80 procent lägre energiförbrukning. Framför allt tack vare spindelmotorn.
Automation är vanligt förekommande på Benteler Automotive Skultuna. När det gäller svetsning utförs den till största delen av robotar, på verkstaden finns 17 svetsceller.
–Manuell svetsning utförs, men enbart när det gäller reparationer, säger Olof Lundeberg.
En annan process hos Benteler Automotive Skultuna är pressning. I presshallen finns fem AP&T-linor. Pressarna är helt automatiserade och komponenterna som formas i hallen är 100 procent kundanpassade. Pressverktygen tillverkas av Bentelers dotterbolag i Norge.
Automation innebär inte enbart rationaliseringar och att produktionen kan effektiviseras. Automatiserade processer ersätter också monotona och tunga jobb. Genom att automatisera kan personal utföra andra och mer kvalificerade arbetsuppgifter.
Företaget i Skultuna har en varit med länge. 1963, då de hette Skultuna–Verken, tillverkades de första aluminiumkomponenterna till Volvos serie 140. År 2010 förvärvar Benteler Automotive Hydro Automotive där Skultuna ingick.
Benteler Automotive Skultuna ingår i Benteler International Aktiengesellschaft med huvudkontor i Salzburg i Österrike. Företaget är familjeägt och grundades 1876 av Carl Benteler. Idag är det fjärde generationen, Hubertus Benteler och Helmut Benteler, som äger Benteler.
Benteler International har 70 fabriker i 25 länder och över 23 000 anställda. Företaget har tre divisioner – Benteler Automotive, Benteler EV Systems och Benteler Steel/Tube. 2021 omsatte Benteler 7 285 miljoner euro.