Lyrestads Gjuteri har tillsammans med Volvo Group Skövdes Gjuteri utvecklat och implementerat en banbrytande teknik för gjutning utan tillsatt kol i formsanden.
Som det första järngjuteriet i världen att använda sotfri formsand har Lyrestads Gjuteri lyckats minska koldioxidutsläppen vid gjutning med över 85 procent.
Tore Nilsson, foundry process engineer på Volvo Group Skövdes Gjuteri, hade en idé om en ny mineralmix som skulle kunna göra det möjligt att ta bort allt kol i formsanden, men detta var inget som de hade möjlighet att prova i sina maskiner.
–Det rör sig om 700 ton formsand som vi har i vår huvudanläggning och den är inte lätt att ersätta om något skulle gå fel. Det är som ett ekosystem, vid minsta lilla rubbning, är risken mycket stor att man ödelägger den, säger Tore Nilsson.
Det Lyrestads Gjuteri gjorde, som arbetar med betydligt mindre volymer, är unikt och något liknande har inte hänt sedan 1960-talet menar Tore Nilsson.
–De var modiga och tog risken när vi ställde frågan om de kunde hjälpa oss att göra det som dessutom är oerhört svårt att få till under brinnande produktion. Det var startskottet på vårt samarbete.
Alla gjuteriers formsand innehåller ett par procent kol och upp till mycket mer. Volvos drivkraft, för snart två år sedan när projektet startade, var att helt få bort kolen.
Kolen är boven i dramat
Andreas Stridkvist är marknadschef på Lyrestads Gjuteri:
–Kol är den största orsaken till utsläpp, det är det som gör det svart, smutsigt och otrevligt och är helt enkelt boven i dramat för att inte kunna se sig som en ren industri.
Mycket renare arbetsmiljö
Lyrestads Gjuteri har haft en full produktion med den nya tekniken sedan augusti 2023 och märkte tidigt positiva effekter kring arbetsmiljön. Förutom att de relativt omgående lyckats minska koldioxidutsläppen vid gjutning med över 85 procent, bildas i stort sett bara vattenånga när man numera häller järn i sandformar. I stället för som tidigare då det bildades massor av skadliga gaser.
–Kolen gör det smutsigt och luften dålig. Nu har vi målat väggarna vita i gjuteriet för att verkligen påvisa hur mycket renare arbetsmiljö det är. Det löser mycket och ger framtidstro för hela branschen, säger Andreas Stridkvist.
Idag finns ett tekniskt samarbete mellan Lyrestads Gjuteri och Volvo där man ständigt byter erfarenheter.
Oavsett om de båda företagen arbetar med volymer som är extremt olika, är de kritiska momenten desamma. Volvo har kommit så pass långt att de idag utgår från produktion en dag i veckan. I mars 2025 räknar de med att vara i gång med denna enorma verifieringsprocess, där det även handlar om att säkerställa kvaliteten.
Ett banbrytande hållbarhetsprojekt
–Vi trodde utmaningen var att blästringen skulle ta längre tid och vara svårare, men resultatet blev bättre än väntat och med så fina ytor, säger Tore Nilsson och beskriver hur detta banbrytande hållbarhetsprojekt har kapat fem år av utvecklingstiden och markerar ett stort steg framåt för gjuteriindustrin.
–Det har definitivt möjliggjorts genom ett innovativt samarbete och forskningsinsatser mellan Lyrestads Gjuteri och oss på Volvo. Om man ur ett miljöperspektiv instiftade ett Nobelpris i gjutning, då är det här medaljen ska landa. Att så snabbt och med så liten budget ha åstadkommit detta, det är bortom världsrekord, avslutar Tore Nilsson.