Att hålla maskinparken igång med minimala avbrott är alltid viktigt. Men hur säkerställer man en hög maskintillgänglighet när restriktioner för resor och besök gör det svårare för en servicetekniker att komma till platsen? AP&T har en lösning.
Eventuella driftstörningar kan oftast förebyggas eller åtgärdas på distans om ett företag har maskiner fjärranslutna till AP&T.
–Många av de maskiner vi har levererat genom åren är förberedda för fjärrdiagnostik, även om kunden i dagsläget inte utnyttjar möjligheten, säger Mats Kinnby, chef för global teknisk support på AP&T.
Är maskinen uppkopplad kan AP&T i många fall se vilka slitdelar som står närmast i tur att bytas ut. Om en driftstörning skulle inträffa kan AP&T snabbt söka reda på felet och åtgärda det direkt, eller att hjälpa kundens personal att åtgärda felet.
Hur vet då en kund om de har en maskin som är förberedd för fjärranslutning?
–Det är bara att kontakta oss så gör vi en funktionstest. Är maskinen förberedd för fjärranslutning kan vi kontrollera status och verifiera att uppkopplingen fungerar som den ska, säger Mats Kinnby.
Nästa steg är att teckna ett tillgänglighetsavtal med AP&T.
–Med ett supportavtal har kunden alltid tillgång till våra tekniska experter som hjälper företaget på distans. Det är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att skapa trygghet i produktionen, inte minst i dessa tider, avslutar Mats Kinnby.