Regeringen har beslutat att tilldela metallforskningsinstitutet Swerim 20 miljoner kronor för forskning och utveckling inom metallvärdekedjan. Beskedet är viktigt för svensk industri, innovation och försörjningstrygghet.
Regeringen har beslutat att bevilja Swerim 20 miljoner kronor för forskning och utveckling inom metallvärdekedjan. Beslutet innebär ett viktigt erkännande av den unika roll som Swerim spelar för svensk industri och för utvecklingen av framtidens hållbara material, processer och teknologier.
–Regeringens beslut är mycket välkommet. Det stärker förutsättningarna för att vidareutveckla en verksamhet som är central för svensk industris konkurrenskraft. Vi ser fram emot att tillsammans fortsätta utveckla forskning och innovation som stärker både Sveriges och EU:s strategiska oberoende inom metallvärdekedjan, säger Annika Roos, vd på Jernkontoret.
Swerim bedriver industrinära forskning och utveckling kring metaller och deras väg från råmaterial till färdig produkt. Institutet är en avgörande del av Sveriges viktigaste forsknings- och innovationsmiljöer inom metallområdet. Genom omfattande laboratorier, pilot- och demoanläggningar erbjuder Swerim en unik forskningsinfrastruktur.
Forskningsmiljön är särskilt betydelsefull inom exempelvis områden som batteriteknik, elektrifiering av transporter, utveckling av material för kärnkraftsindustrin samt stärkt råmaterialresiliens.
Jernkontoret är den svenska järn- och stålindustrins branschorganisation. Organisationen grundades 1747 och ägs sedan dess av de svenska järn- och stålföretagen.
Jernkontoret företräder järn- och stålindustrin i frågor som berör handelspolitik, forskning och utbildning, standardisering, energi, miljö och hållbarhet samt transportfrågor.

